Sint Maartin op 11 november, luidt het begin
van het lichtjes tijd in. De dagen worden korter en het wordt sneller donker s
‘avonds. Niet al te veel later komt de Sint aan en vangt ook de Adventstijd
aan. Gezellige, knusse dagen binnenshuis komen er aan. Het is de overgang van
licht naar donker, ban buitenleven naar ‘ binnen-leven ‘ – in huis zowel als in
het innerlijk bewustzijn. Voorbij nu de zorgeloze zomerdagen van heerlijke
uitjes in de natuur, bloemen en plantengroei in overvloed. De herfst brengt
wind en regen en vaak ook storm. De vruchten zijn gerijpt en de bladeren vallen
van de bomen en struiken. Nu beleven wij eerst een rusteloze overgang en straks
breekt het stillere jaargetij aan.
In de mensheidsontwikkeling kunnen wij het
vergelijken met het bewustzijn van de Christus-krachten die nu in de aardesfeer
aangekomen zijn. De feesten in dit jaargetijdenvormen een gang, een weg naar
het eigenlijke feest van de geboorte.
Het feest van Sint Nicolaas is een heel
bijzonder feest. Vaak zijn er ook nog stormachtige dagen, of atmosfeervolle
mistvorming. Langzaam komt de stilte nader.
Zoals bij alle legenden, is er een historische
achtergrond waaruit dan een “beeld” ontwikkelt rond de persoon en zijn verhaal.
Het verbeeld een stukje geestelijke “waarheid”. Ook de mythologische verhalen
van vroeger boden eenzelfde type ervaring voor het bewustwordingsproces van de
mensheid. De mensen beleven ook in de huidige tijd een stukje voeding voor de
ziel en/of een geestesverruiming wanneer de feestdag gevierd wordt. Het
meeleven met de feestgetijden biedt de gelegenheid om als het ware een
inwijdingsweg te gaan, wanneer men het innerlijke proces aangaan.
Wij denken misschien vaak dat Sinterklaas een
echt Nederlandse feest is, maar er zijn velen landen waar het Nicolaasfeest
gevierd wordt. Een kleuterjuf in Amerika heeft een interessante website waar
zij alle verschillende feesten beschrijft. Leuk om daar even een kijkje te gaan
nemen:
Er is zelfs een stukje op deze
website over de Zwarte Piet dilemma momenteel hier in Nederland, voor
belangstellende.
Interessant is even te noemen dat Zwarte Piet
al in de vroege Middeleeuwen als helper van Sinterklaas zijn opwachting maakt –
lang voor de ontdekkingsreizen, slavernij of kolonisatie! In Spanje werden in
die tijd de invallen van Moren afgeweerd.
Zwarte Piet was dus vermoedelijk geen knecht
maar een islamitisch handelaar, die de aartsbisschop van Myra (Turkije) hielp bij onder andere het
verspreiden van voedingswaren onder arme kinderen. Pas in de 19de eeuw verwerd
hij tot de stereotype van de komische neger, schrijft afrikanist Louïse Müller.
Dat is dan een heel ander beeld als een ondergeschikte slaaf!
Piet is een karakter vol vitaliteit. Hij is
beweeglijk, speels en watervlug. Hij is wakker maar kan ook domme dingen doen
omdat hij doet voor hij denkt. Hij is een echte plaaggeest, bruist van
levensvreugde
In haar artikel ‘The Evolution of Zwarte Piet’
stelt de schrijfster van de website http://www.stnicholascenter.org/pages/zwarte-piet/
dat de schrijver Jan Schenkman in 1850 voor het eerst Zwarte Piet afbeeldde als
een negroïde karakter.
In Duitsland, in het stadje St Blasien, is een mooi ode aan Nicolaus, Bischop van Smyrna in het prachtige marmeren "Dom van licht en ruimte"
Ja, het is natuurlijk altijd al zo geweest dat
tradities veranderen, door de tijden heen en ook als gevolg van de culturen
waarbinnen zij levend blijven. Waar de veranderingen op een natuurlijke wijze
plaatsvinden, is het meestal wel een gezond metamorfose. Soms evolueer een
feest ook wanneer de omstandigheden veranderd zijn en een nieuwe fase
ingetreden is. De mensen veranderen ook, en krijgen nieuwe inzichten. Zo
verandert geleidelijk aan het idee van de zak waar stoute kinderen in gedaan
worden en de roede waarmee ze zogenaamd geslagen worden, door nieuwe inzichten in
een meer kindvriendelijke benadering.
Archetypische
Oerbeelden
Wat echter belangrijk is om te weten, is dat
het hier om oerbeelden gaan die wij niet lukraak moeten veranderen, of vanwege
polities correcte dwangideeën. Dat lijdt er langzaam aan een foutieve
beeldvorming zonder dat wij er van bewust zijn en ontstaan de karikaturen van
Walt Disney (Santa Claus, Sneeuwwitje) die niets meer te maken heeft met de
oorspronkelijke figuren.
Laat Piet niet veranderen vanuit een foutief
beeldvorming, maar vanuit de waarheid dat achter het uiterlijke beeld schuilt
gaat.
Arnold-Jan Scheer, journalist, televisiemaker
en auteur van Wild Geraas kent vele verschillende tradities van het vieren van
Sinterklaas en zijn knecht. Volgens hem is Zwarte Piet een archetype, net als
Sinterklaas zelf, een hybride wezen, het resultaat van wat ze in de
godsdienstwetenschap noemen: syncretisme. Hij speelt een rol, zoals iemand die
de nar speelt of in travestie gaat tijdens carnaval. Daarmee worden ook geen
vrouwen beledigd. Hij is de ongrijpbare knecht van Sinterklaas, de vrolijke
tegenhanger, Tijl Uilenspiegel, Jack Sparrow, Pan, Arlequino (die ook een
zwartgemaakt gezicht heeft), de sjamaan, de duivel zoals Rome hem afschilderde,
de genezer. Hij is altijd sluwer dan de clerus, de magistraten, de
intellectuelen en de mensen op posities, die hem tot slaaf proberen te maken,
of met hem proberen te sollen.
Arnold-Jan Scheer zegt verder: Het zwartmaken
van het gezicht tijdens de jaarwisseling gebeurt van Engeland tot Macedonië,
ontdekte ik, tot op heden. En nog verder naar het oosten. In Perzië wordt de
komst van het nieuwe jaar, van de tijd van Zara-thustra tot nu, gevierd met
zich dwaas gedragende zwartgemaakte jongemannen die dansen in een felgekleurde
hansop, een week lang. Wanneer deze zwartgemaakte mannen verdwijnen, verschijnt
een grijsaard met een lange baard die geschenken brengt, waaronder kiemen en
noten. Deze traditie wordt door de islam bestreden, maar op het platteland
gevierd. Ook Iraniërs in Nederland doen dat. …. De geschiedenis begint niet in
1850. Als je alleen het laatste stukje ervan meeneemt, slaat deze hele
discussie nergens op. Zwarte Piet is geen slaaf, integendeel. Hij laat zich
niet temmen. Hij duikt steeds weer op. Hij is ongrijpbaar. Hij is van het volk.
Jij kunt hem ook zien als de hofnar ons bekend uit de middeleeuwen. Hij mocht de leden van de hofhouding en zelfs de koning uitdagen door zijn humoristische opmerkingen, zonder gestraft te worden. Vanuit een andere hoek kunnen wij hem zien als ons dubbel - hij maakt onze zwakheden zichtbaar.
Kortom, Zwarte Piet is de mens zelf, in zijn wordingsproces.
Jij kunt hem ook zien als de hofnar ons bekend uit de middeleeuwen. Hij mocht de leden van de hofhouding en zelfs de koning uitdagen door zijn humoristische opmerkingen, zonder gestraft te worden. Vanuit een andere hoek kunnen wij hem zien als ons dubbel - hij maakt onze zwakheden zichtbaar.
Kortom, Zwarte Piet is de mens zelf, in zijn wordingsproces.
Indien wij Piet willen veranderen, dan niet vanuit een foutief beeldvorming, maar vanuit de “ware ” geestelijke beeld dat achter het uiterlijke beeld schuilt gaat.
Welke
beeld gaat daar achter de Sint schuil?
Helaas zijn wij in de loop der eeuwen het
natuurlijke vermogen om de beelden die achter de feesten schuil gaan herkennen,
kwijt geraakt.
Men is het erover eens dat de
sinterklaastraditie veel ouder is dan de 19de eeuw en dat het een
internationaal fenomeen is. De meningen over de exacte oorsprong van het Sinterklaasfeest
lopen zeer uiteen en verschillen natuurlijk ook van land tot land.
Al lang voor de Christelijke era hebben de
Germanen de god Wodan vereerd. In de oude mythologische verhalen wordt er dikwijls
naar een toekomst verwezen, als men in staat zijn deze beelden te herkennen,
zal men ook weten dat er naar het komende neerdalen van een goddelijk wezen op
aarde, het zonnewezen, Christus, verwezen wordt. Zo-ook kunnen wij kwaliteiten
en wezens tegenkomen in deze verhalen, die verwijzen naar kwaliteiten van het
menselijk bewustzijn of aspecten van de mensheidsontwikkeling, hiërarchische of
goddelijke wezens.
Wodan of Odin behoorde tot het rijk der
aartsengelen en was de leidende volksgeest van de Germanen. Wodan was de
Alvader en de engelen stonden hem bij. De volkeren moesten ondersteund en
begeleid wordt om tot “Ik-drager” te kunnen worden, in andere woorden om zelfbewustzijn
te ontwikkelen.
De volksgeest Michael heeft aan het eind van
de negentiende eeuw een nieuw taak op zich genomen en is daarbij ook zelf een
stap verder in zijn ontwikkeling gekomen (als Archai). Hij is de leidende geest
van onze tijdperk geworden. Michael is een heel bijzonder wezen. Hij was ook de
bewaarder van de kosmische intelligentie. Deze heeft hij nu losgelaten en het
is op aarde gekomen. Het is als het ware in handen van de mensheid gevallen! Michael
heeft als grootse taak ook het tot stand te brengen van een nieuwe
kosmopolitische vermenging van culturen. De grenzen tussen de volkeren en
rassen moeten steeds meer vervagen en daardoor voelen wij ons uiteindelijk
primair deel van de mensheid als geheel. Het is niet meer het bloed waardoor
wij ons verbonden voelen met de ander, maar de geestelijke verwantschap.
Michael heeft vele “gezichten” – wij kennen
hem vooral als de overwinnaar van de draak (beeld voor de krachten die de mens
aan het materiële willen ketenen) Hij is ook Michael met de weegschaal – dan
weegt hij onze daden en dus in hoeverre wij het goede nastreven en het kwade laten.
De schilder David Newbatt heeft een prachtige reeks van 12 schilderijen, elk
met een ander aspect van Michael in ieder sterrenbeeld!
Michael in het sterrenbeeld van de Vissen.
De gehele kosmos is hierbij betrokken, uitgebeeld door de zodiak of dierenriem.
Als contrast in de voorgrond figuren die op de
vraag “Ben ik de hoeder van mijn broer” negatief reageren. In het middengebied
zijn er vaagweg figuren zichtbaar die het tegenovergestelde uitbeelden. Zij
nemen de zorg van hun broeder op zich.
Afb. David Newbatt, Michael als leidende geest in de huidige tijdperk.
Sinterklaas brengt het werk van Michaël in beeld, op een specifieke wijze in beeld, net zoals het verhaal van Sint Joris, dat op een andere wijze met andere beelden doet.
Michael verschijnt dus in vele vormen. De
Germaanse mythologie heeft hem Odin (Wodan) genoemd. De zoon van Wodan, Widar
speelt hier ook een belangrijk rol. Widar is de beschermengel van de Boeddha!
(Wie hier meer over willen lezen verwijs ik o.a. naar GA 114, GA 130 van de
werken van Rudolf Steiner, het boek van Alice Woutersen-van Weerden, “Tussen
Wodan en Widar”, Prokofieff’s “Cycle of the Year as Path of Initiation Leading
to an Experience of the Christ-Being: An Esoteric Study of the Festivals “ ) De
beschermengel van Boeddha krijgt een nieuwe taak omdat Boeddha zijn aardse
incarnaties voltooid heeft. Hij zou naar een volgende rangorden kunnen gaan,
maar hij bleef vanuit de geestelijke wereld met de Boeddha samenwerken om de
geboorte van het Jezuskind voor te bereiden.
Zo beschrijft Alice Woutersen-van Weerden dat Michael
’s daad van de overwinning over de draak, een is van het verleden en dat Widar
zijn taak, het overwinnen van de Fenris-wolf, een is van de toekomst. Tussen
deze twee gebeurtenissen in, is de offerdaad van Christus gebeurd, zodat de
mens de mogelijkheid krijgt om zijn individuele ik-ontwikkeling te ontwikkelen.
Het is een wederzijdse taak.
Widar kan de leugenwolf verslaan indien wij mensen
onze overschotkrachten hiertoe beschikbaar stellen. Widar overleefd was een van
de weinige de schemering van de goden, Ragnarok. Zijn taak licht in de
toekomst. Hij kan de leugenwolf overwinnen met de kracht van een schoen gemaakt
uit stukjes overschot leder van de schoenen van de mensen. Schoenen zijn vaak
een beeld voor ‘de levensweg’ Wanneer de mensen dus iets van hunzelf afstaan,
kan Widar zijn taak uitvoer- vandaar de overschotkrachten.

Wodan had twee raven die de wereld bespiedde
en alles wat er gebeurde aan hem overbracht – boodschappers. Zo heeft de Sint
zijn Pieten….
Sinterklaas schenkt met een warm hart aan de
kinderen cadeaus. In zijn boek (beeld voor het Akasha kroniek waar alle daden
van de mensen zichtbaar zijn. Het zijn deze beelden van ons eigen handelen en
gang door het leven, die wij na de dood weer schouwen) Met een lach en wat
humor worden de kinderen bewust gemaakt waar zij aan moeten werken in zichzelf.
Bij dit alles heeft de Sint de hulp van zijn knecht(en) nodig. Ook zij geven zonder
aan zichzelf te denken aan de kinderen, zij strooien zoetigheid rond. De
pepernoten waren vroeger iets pittiger en minder zoet als hedendaags het geval
is. Het hoort bij dit feest omdat de pittige kruiden, de peper en het zout een wakker
makende werking heeft.
De volwassenen schrijven aan elkaar gedichtjes
bij de cadeaus die zij elkaar schenken. Op humoristische wijze wordt aangegeven
waar de ander misschien een tekortkoming heeft of een minder gewaardeerde eigenschap
waaraan gewerkt zou moeten worden. De Sint strijkt over zijn hart en geeft uit
overschotkrachten.
Jij zou kunnen zeggen dat wij onderweg zijn om
van Piet tot Sinterklaas te worden. De mens op weg naar zijn hogere Ik.
De eerste adventsweek valt samen met het
Sinterklaasfeest. Het lichtkind wordt straks in ons geboren. Er moet plaats voorbereidt
worden hiervoor in onze innerlijke wezen, wij kunnen elkaar vergeven en met een
schone lei weer beginnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten