donderdag 18 maart 2010

Van Palmpasen naar Pasen - Opstap naar Pasen

Van Palmpasen naar Pasen.


De zondag voor Pasen noemen we Palmzondag. Het is de dag die ons herinnert aan de inticht van Jezus van Nazareth in Jeruzalem. Veel mensen waren naar die stad getrokken om er het Joodse Paschafeest te vieren. Ze hadden gehoord over de vele wonderen die Jezus had verricht en kwamen hem nu jubelend tegemoet om hem als de langverwachte koning binnen te halen. Zij sneden palmtakken van de bomen en legden die op de weg. Het evangelie vertelt ons wat er daarna allemaal gebeurde tot de dood van Jezus en zijn opstanding.


Elk jaar weer lopen veel kinderen met een palmpaasstok door de straten. De stok staat voor de levensboom. Het symbool van de groei- en levenskrachten van de mens en de drager van de geest. De kruisvorm staat voor het Christus-symbool, terwijl de versierde hoepel het zonnerad symboliseert. De haan bovenop de stok is de verkondiger van de nieuwe dag. De kransen van rozijnen en andere versierselen (bijvoorbeeld gedroogde appeltjes en nootjes) zijn de symbolen van de dragers van het nieuwe levenszaad.

Ook de liedjes die we zingen met Palmpasen zitten vol symbolen.
Pallem pallem Pasen
ei - koer - ei
over ene zondag
krijgen wij een ei
een ei is geen ei
twee ei is een hallef ei
drie ei is een paasei

Eén ei is niets: ieder mens heeft de ander nodig. Twee ei is pas de helft van de mens, het zintuigelijke en lichamelijke deel. Drie ei is de drie-eenheid van lichaam, ziel en geest. Dat is het werkelijke paasei: de opstanding uit de dood.

Na de lange, donkere wintermaanden beginnen de dagen geleidelijk langer licht te worden, waardoor de aandacht weer meer op de natuur gericht kan worden. In sommige landen verdwijnt het sneeuwdek langzaam en beginnen de knoppen aan bomen en planten te zwellen. Hier en daar komen al de eerste plantjes uit de aarde te voorschijn.
Sibylle von Olfers heeft in haar prentenboek ‘het Verhaal van de Wortelkindertjes’ op treffende wijze voor kinderen weergegeven, hoe de wortelkinderen uit hun slaap bij Moeder Aarde wakker worden en als bloemenkinderen uit de aarde te voorschijn komen.
Zodra de natuur begint uit te lopen is de tijd voor het Paasfeest aangebroken, het feest van de opstanding uit de doodse materie. Het is een feesttijd die in bepaalde vormen al ver voor het begin van het Christendom bestond. Zij is terug te vinden in bijvoorbeeld de Griekse mythologie. Persephone, de dochter van Demeter, godin van de aarde, moet de ene helft van het jaar in de onderwereld wonen en de andere helft mag zij op aarde vertoeven. Zodra zij weer een voet op de aarde zet, begint de natuur weer op te bloeien. In de symbolen van het paasfeest vindt men tal van elementen die met het ontwaken van de natuur te maken hebben. Het ei is het meest bekende motief, maar ook broodvormen met hun prachtige vlechtmotieven horen daarbij.
Het Paasverhaal van de kruisiging van Christus en zijn opstanding is voor kleine kinderen nog te moeilijk te begrijpen. Voor hen moet men juist het element van het tot leven komen van de natuur naar voren halen: het feest van eieren, kuikentjes en lammetjes. Daar hoort ook de Paashaas bij. Al in de Germaanse mythologie brengt de haas de nieuwe kiemen voor het leven, de eieren, naar de aarde. Ook de haas als symbool voor het zich voor anderen opofferende wezen stamt al uit de oudheid en is ook terug te vinden in sprookjes.


Voorafgaande aan het Paasfeest vieren we het Palmpaasfeest. Het lopen met palmpaasstokken is al een heel oud gebruik. Het herinnert aan de intocht van Christus in Jeruzalem, toen het volk takken van de bomen haalde en deze op de weg neerlegde.
Er worden palmpaasstokken gemaakt en op vrijdag voor Palmpasen wordt er een wandeling mee gemaakt.  De oudere kinderen vieren dit feest op een manier die beter bij hun leeftijd past.

In de hogere klassen wordt verteld over de betekenis van het Paasgebeuren.

Enkele handige"Paasweetjes" en werkwijzen... • Eieren uitblazen.. Maak voor het uitblazen van de eieren allereerst aan de boven - en onderkant een gaatje met een speld of eierprikker. Deze gaatjes zijn nog te klein om het ei uit te blazen.Neem daarom een houten cocktailprikker of satestokje waarmee men de gaatjes in het ei voorzichtig groter maakt. Blaas het ei boven een bakje leeg en spoel het van binnen een beetje schoon door wat water in het gaatje te laten lopen en het er weer uit te blazen.Op deze wijze blijven er geen eiresten in de schaal achter. Zorg er wel voor dat er geen water in het ei achterblijft dat voor vervelende verassingen kan zorgen tijdens het schilderen.





• "Ophangsysteem"" van eieren... Bind na het versieren van de eieren een draadje garen stevig vast aan een klein stukje lucifer of dun ijzerdraad en duw het stukje lucifer met het uiteinde van het draadje door het gat in het ei.Als men nu het draadje omhoog trekt blijft het luciferhoutje dwars voor het gat zitten en zal er niet meer uit komen. Als het ei twee wat grotere gaatjes heeft, kan men er ook een dun lint doorheen rijgen en aan de onderkant een strik maken of een kraal vastknopen. Nu is het ei klaar om te worden opgehangen.






• Recept voor de broodhaan op de Palmpaasstok Benodigdheden: ± 500 gram tarwebloem of gebuild meel of een mengsel van beide 1/2 eetlepel gist, opgelost in 3 dl lauwwarme melk (niet boven de30 C) 50 gram harde boter 1/2 eetlepel (8 gr) zout 3 eetlepels suiker eventueel 1/2 eetlepel anijszaad. Werkwijze: het recept is voldoende voor ±8 haasjes, nestjes, mannetjes etc.Houd ca. 100 gr van het meel achter en doe de rest in een kom. Maak een kuiltje in het midden en giet het gistmengsel erin. Roer van het midden uit met een gedeelte van het meel tot een slap deegje. Snijd de boter in zeer dunne plakjes en leg deze op het deegje. Strooi het zout, de suiker en het anijszaad over de boter. Doe de kom in een plastic zak en laat het deegje bij kamertemperatuur tot tweemaal het volume rijzen; dit kan 20 min. of langer duren.Strooi de helft van het achtergehouden meel over het voordeegje en spatel het tegelijk met de inmiddels zacht geworden boter en het zout, de suiker en het anijszaad door het met een beetje meelbestrooide werkvlak en kneed het (niet te lang) tot het van de handen loslaat en stevig, soepel en elastisch aanvoelt.Kneed met de muis van de hand en draai het deeg af en toe een kwartslag.Leg het deeg weer terug in de kom en laat het op een koude plaats tot ± 2 maal het volume rijzen .Dit duurt ca. 3-4 uur .Koud gistdeeg laat zich beter vormen.Verdeel het gerezen deeg in 8 stukken en rol elk deegstukje tot een rol van ca. 18 cm. lang. Leg de rolletjes in een gebogen vorm op de bakplaat. Zorg dat er voldoende tussenruimte is voor het rijzen en maak de figuren vooral slank; door het rijzen worden ze vanzelf dikker. Knip met een scherp schaartje twee keer in het deeg voor de snavel.Knip vervolgens de beide uiteinden in voor de kam en de staart. Maak tenslotte met een scherp mesje een gaatje voor het oog en stop er een krent in.Verwarm de oven voor. Bestrijk de haantjes voor het bakken met losgeklopt ei. Bakken: ca. 20 min. bij 225 C, middelste richel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen